Om mee te mogen doen aan een RoboCup voetbaltoernooi moet je niet alleen snelle en slimme robots bouwen, je moet ook laten zien dat je daarmee de wetenschap vooruit brengt. Daarvoor schrijft ieder team jaarlijks een 'team description paper' waarin onder andere wetenschappelijke resultaten beschreven worden.
Ook is er op het wereldkampioenschap een 'scientific challenge' waarbij je als team een deel van dit onderzoek presenteert aan andere teams. Dit jaar hebben we een wel heel bijzonder doel voor deze challenge. We willen laten zien dat we, met behulp van een computer en extra camera boven het veld, een groot deel van de taken van de scheidsrechter over kunnen nemen!
Gerald Koudijs werkte tijdens zijn bachelor project aan deze automatische scheidsrechter, en werd daarbij begeleid door teamleden Ferry, Matthias en Gerrit. Afgelopen dinsdag presenteerde hij zijn werk. 'Het was een erg tof project', aldus Gerald, 'het was even aanpoten maar ondertussen herkent de auto referee goals, doeltrappen, corners en uitballen helemaal zelfstandig'. De bovenstaande video levert hiervoor het bewijs. Let vooral op het blokje links naast 'stop match', waarin volautomatisch de scheidsrechterlijke beslissing wordt weergegeven.
'